Bruikleenovereenkomst

De ondergetekenden:

Vrij Handels- en SportInstituut, hierna te noemen:
‘de bruikleengever’, de school
en
ouder/voogd/verantwoordelijke van/voor …

Verklaren te zijn overeengekomen:

  • De bruikleengever verstrekt aan de bruikleennemer een laptop en adapter (hierna: de apparatuur) ten behoeve van de uitoefening van werkzaamheden en het volgen van de lessen;
  • de apparatuur is en blijft eigendom van de bruikleengever en is in bruikleen gegeven aan de bruikleennemer;
  • in deze bruikleenovereenkomst worden de nadere gebruiksvoorwaarden bepaald waaronder de bruikleennemer de apparatuur kan gebruiken. We verwijzen naar de didactische/praktische afspraken en de serviceafspraken in het schoolreglement.

1 Aard en uitvoering

Het type apparatuur wordt door de bruikleengever vastgesteld en aangeschaft.
Aan de bruikleennemer is de volgende apparatuur in bruikleen gegeven:
Merk : ASUS
Type : BR1100 X360 – RAM 8Gb – SSD 128 Gb
Software : Windows 10 + image van Signpost
Toebehoren : ADAPTER, pendevice en tas
Waarde: € 559,00
Aanvangsdatum bruikleen: 1 september 2024
Einddatum bruikleen: 28 juni 2025 (wordt elk schooljaar vernieuwd

2 Rechten en plichten van de bruikleennemer

  • De bruikleennemer verklaart de apparatuur in goede staat te hebben ontvangen en zal ze niet aan derden ter beschikking stellen, verpanden noch op enige andere wijze vervreemden.
  • De apparatuur is strikt persoonlijk en kan niet aan derden worden overgedragen of door derden worden gebruikt.
  • De bruikleennemer is verantwoordelijk voor het in goede en representatieve staat (dit wil zeggen, zoals je die ontvangen hebt) houden van de apparatuur.
  • Het is voor de bruikleennemer verboden de apparatuur te gebruiken voor activiteiten die in strijd zijn met de pedagogische doelstellingen of die het imago van de bruikleengever kunnen schaden.
  • Het is de bruikleennemer verboden zelf software te installeren op de apparatuur, dit is uitsluitend voorbehouden aan de systeem- en/of netwerkbeheerder.

3 Gebruik van de apparatuur door de bruikleennemer

  • De bruikleennemer wordt voor het voorbereiden, het volgen van, het opvolgen en verwerken van lessen en schoolopdrachten, apparatuur ter beschikking gesteld die hij/zij uitsluitend hiervoor dient te gebruiken.
  • De school kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor schade aan het toestel of omgeving door technische gebreken of door onzorgvuldig gebruik.
  • Het is de bruikleennemer expliciet verboden onderdelen van het toestel zoals batterij, lader (adapter) en enig ander onderdeel te vervangen.

4 Termijn van gebruik en kostprijs

Kostprijs huur: 10 euro per maand gedurende het schooljaar.
De laptop mag meegenomen worden naar huis, maar blijft eigendom van het VHSI.
De laptop wordt teruggegeven aan het VHSI op 28 juni 2025.
De leerling dient de apparatuur binnen de afgesproken bruikleentermijn van 1 schooljaar, dan wel bij de beëindiging van het schoolverband in volledige en goede staat te retourneren.
Bij verzuim hiertoe, verbindt de bruikleennemer zich tot betaling van de vervangingswaarde van de apparatuur aan de bruikleengever.

5 Diefstal en beschadiging

  • De bruikleennemer is gehouden de verzekeringsbepalingen ten aanzien van diefstal en beschadiging te respecteren.
  • De bruikleennemer dient alle zorgvuldigheid in acht te nemen om beschadiging, diefstal of verlies van de apparatuur te voorkomen.
  • In geval van schade of diefstal van de apparatuur is de bruikleennemer verplicht om dit zo spoedig mogelijk, dit is uiterlijk binnen de 24 uur, bij de bruikleengever te melden via helpdesk BYOD op Smartschool.
  • Bij diefstal binnen en buiten de school, met sporen van inbraak of bedreiging, moet aangifte gedaan worden bij de politie. De bruikleennemer moet een kopie van het proces-verbaal afgeven bij de BYOD-ICT-coördinator.
  • De bruikleennemer kan aansprakelijk worden gesteld voor schade aan de apparatuur ontstaan door verwijtbare nalatigheid of onachtzaamheid. Bij vervanging van het toestel door onzorgvuldig handelen worden de kosten voor herstel doorgerekend aan de leerling.
  • Indien de laptop gestolen wordt, en de verzekering van SignPost komt niet tussen, dient de waarde van de laptop (kostprijs – betaalde huur) betaald te worden door de leerling.

6 Gedragsregels

De bruikleennemer dient de gedragscode voor IT-infrastructuur, e-mail en internet te volgen.
Door het aanvaarden van het apparaat verklaart de bruikleennemer zich expliciet akkoord met
deze gedragscode rond de gebruiksafspraken van het toestel.

7 Bewustheid

Door ondertekening van deze overeenkomst verklaart de bruikleennemer dat hij/zij de gevolgen
van deze overeenkomst heeft begrepen en zich daarmee akkoord verklaart.

Gebruikscharter voor leerlingen en ouders uit de 1ste graad die een laptop van het VHSI huren.

  1. Algemene afspraken
    • Je bent verantwoordelijk voor de laptop die de school ter beschikking stelt.
    • Je geeft je laptop niet door aan anderen. Je inloggegevens zijn persoonlijk en onderhevig aan de GDPR-wetgeving. Je houdt je eigen inloggegevens voor jezelf. Wijzig elke maand je paswoord. Op school berg je je laptop veilig op in je locker tijdens de pauze of sportles. Laat je laptop onder geen enkel beding onbeheerd achter in je rugzak of boekentas op de speelplaats of in de gebouwen.
    • Buiten de school laat je je laptop ook nooit onbeheerd achter.
    • ’s Avonds en in het weekend neem je je laptop meer naar huis of naar het internaat, op deze momenten bewaar je hem nooit in de lockers.
      • Bij de start van het schooljaar laten we zien hoe je de locker efficiënt kunt ordenen. Zodat er meer in kan dan je denkt.
      • De vakleraar spreekt met jou af welk deel van de cursus je moet meehebben. De rest van je cursus blijft in je locker of thuis.
    • Je steekt je laptop in de beschermtas telkens je hem niet gebruikt.
    • De laptops en de adapter worden zichtbaar gelabeld om toestellen snel te kunnen identificeren. Door de uniformiteit zien de laptops er langs de buitenkant allemaal hetzelfde uit. Je verwijdert de labels NIET van de laptop en adapter.
    • Je mag de interne hardware van de laptop niet aanpassen, noch de laptop zelf openmaken. Je zet ook geen eigen software op de laptop. Door het aanvaarden van de laptop, geef je ons ook expliciet de toestemming om het toestel en de inhoud in jouw bijzijn op geregelde tijdstippen te controleren.
    • Je personaliseert de laptop niet, met andere woorden: geen stickers, geen versieringen, geen stift of tippex …,
    • Je eet en drinkt niet in de buurt van je laptop.
    • Je reinigt regelmatig je laptop met een licht vochtige doek, geen detergenten, ENKEL als de laptop uit staat!
    • De school kan nooit verantwoordelijk gesteld worden voor verlies van persoonlijke documenten.
    • Als je laptop in herstelling moet, worden het besturingssysteem en alle persoonlijke data automatisch op de harde schijf gewist. De computer wordt gereset.
    • Op het einde van je schoolloopbaan bij Vrij Handels- en Sportinstituut lever je de laptop in bij de laptopbalie ICT. Bij inhaalproeven of uitgestelde proeven mag je deze weer ophalen, na afspraak met de laptopbalie ICT.
  2. Didactische en praktische afspraken over het laptopgebruik.
    • Je brengt je laptop elke dag opgeladen mee naar school. Dit houdt in dat je je laptop niet oplaadt tijdens de lesuren.
    • Indien je laptop niet opgeladen is, krijg je GEEN vervanglaptop. Dit staat gelijk aan het niet meebrengen van je materiaal.
    • De leraar bepaalt wanneer je je laptop mag gebruiken tijdens de les. Het kan best zijn dat je de laptop een hele les zelfs niet nodig hebt. Wanneer je de instructies omtrent laptopgebruik negeert in de klas, kan de leraar beslissen dat je je laptop voor de rest van de les niet mag gebruiken.
    • Op de speelplaats is het gebruik van je laptop om veiligheidsredenen niet toegestaan.
      Ook tijdens de maaltijd gebruik je de laptop niet.
    • Je voorziet zelf oortjes of een hoofdtelefoon bij je laptop. Je zorgt dat je deze ook altijd bij je hebt op school.
    • De school zorgt niet voor randapparatuur (muis, toetsenbord, scherm, oortjes, …).
  3. Serviceafspraken over het laptopgebruik gedurende de garantieperiode.
    • Voor je laptop, die eigendom is en blijft van de school en in bruikleen, rekenen we een servicebijdrage aan van 10 euro per maand via de schoolrekening (zie website Vrij Handels- en Sportinstituut).

Tijdens schoolperiodes meld je schade of defecten via de school en neem je, indien mogelijk, ook foto’s van de schade. De school neemt contact op met de techniekers.

Er is een verzekering voor diefstal binnen en buiten de school.
Voorwaarden: er moeten sporen van inbraak of bedreiging zijn én er moet hiervan aangifte gedaan worden bij de politie. De leerling geeft een kopie van het proces-verbaal af bij de laptopbalie ICT. Daarna wordt er samen met Signpost bekeken of er voldaan is aan de voorwaarden voor een gelijkaardig toestel à 39 euro.

  • Standaardsoftware voorzien via een standaard imagepack.
  • Als het toestel defect is, breng je je laptop naar de laptopbalie ICT.
  • De laptopbalie ICT bekijkt het probleem en bepaalt of er een vervangtoestel nodig is. Verder wordt je laptop hersteld zoals in de garantievoorwaarden van Signpost beschreven werd en die afgesproken werden met de school.

Aldus overeengekomen en ondertekend

    Contract Tekenen

    E-mail Ouder (verplicht)

    Bij het tekenen verklaart u de bruikleenovereenkomst en charter gelezen te hebben en akkoord te gaan.